Tjener du penge på Google AdSense på dine websites? Okay, så har du vel også et Google AdSense søgefelt implementeret? Nej? Skam dig! Med et Google AdSense søgefelt har du mulighed for at optimere din AdSense-indtjening, ved at vise annoncer ved dine søgeresultater.

Du skal ikke tage det så tungt, jeg skal være ærlig og sige at jeg selv har været dårlig til at få det ind på mine sider. Hvis du er ligesom mig, har du måske også græmmet dig over det forfærdelige 90’er-look som Googles AdSense søgefelt har haft. Hvis dette er tilfældet så:

Good News Everyone

Google AdSense har nemlig opdateret deres layout og funktioner – og det sparker røv! Men mere om det senere. Lad os først lige få på plads hvad Google AdSense til søgning egentlig er for en fisk.

Hvad er Google AdSense til søgning?

AdSense til søgning er, som navnet nok siger, en del af AdSense-familien der giver mulighed for at anbringe en ”tilpasset søgemaskine” på din hjemmeside. Og hvad betyder det så? Det betyder at du har mulighed for at lade brugeren søge på dit site via Googles eget søgefelt.

Du har også mulighed for at den skal søge på flere sites, hvilket er ideelt hvis du driver flere affiliate sites inden for samme eller lignende niche. Sidst men ikke mindst har man også mulighed for lade brugeren søge på det verdensomspændende spind, også bedre kendt som the World Wide Web. Dette er dog ikke så interessant for de fleste, da vi gerne vil have at vi tjener penge, hvis brugeren skulle forlade sitet. Derfor er det mere ideelt at han klikker på en annonce, frem for et organisk resultat for en konkurrent eller lignende.

Nu tænker du nok ”Big whoop et søgefelt, det har WordPress og de fleste CMS’er jo alligevel indbygget, so what?”, men tøv en kende. Hele humlen er at der bliver vist relevante AdSense-annoncer i stil med en almindelig Google søgning og hvad bedre er, du har mulighed for at målrette annoncerne mere ved at indtaste egne søgeord. Hvilket vil sige at hvis du har en affiliate side om lystfiskeri, så kan du indsætte søgeord som ”fiskegrej, redningsvest, fiske blink” og få vist relateret annoncer. Nu tænker du:

You had my curiosity, but now you have my attention

Og det bør jeg også have! For selvom brugeren ikke skulle finde nogle artikler på din side der matcher hans søgning, så får han stadig præsenteret annoncer – observe! Det er da ret fedt.

AdSense Searchresults

Hvor bør jeg implementere det?

Du bør implementere det der hvor det giver mening på dit site og hjælper brugeren bedst. Rigtig mange WordPress temaer har efterhånden et søgefelt indbygget i ”primary menu” (topmenuen), for andre giver det mere mening at have det i headeren og andre foretrækker det i sidebar. Den gode nyhed er at Google tillader op til to søgefelter, hvilket betyder at du f.eks. både kan have det i headeren og i footeren.

Det er dog vigtigt at du husker at fjerne dit ”gamle søgefelt”, hvis du har det aktiveret, så det ikke forvirrer brugeren at du har flere forskellige.

Men hvilken placering der virker bedst er er kun en både at finde ud af på. Du gættede rigtig: Test, test og atter test.

Nyt layout der sparker røv!

Nu er Google nu engang kendt for til tider at have en noget kringlet navigation, hvilket vil sige at alt ikke er lige let at finde – og dette var specielt ikke undtagelsen. Du finder frem til det nye layout her: Mine annoncer > Søgning > Tilpassede søgemaskiner > (Vælg søgemaskine – hvis ikke du har en, så opret en og vælg den efterfølgende). Her efter går du ned i bunden og vælger ”Få adgang til mere avancerede søgefunktioner”.

AdSense Avanceret

Jeg vil ikke gå i dybden med at beskrive alle de nye funktioner, men noget jeg gerne vil vise er deres nye ”udseende og funktionalitet”. Her har de virkelig givet den en overhaling. En af de ting jeg er mest begejstret over her er deres layout funktion. Hvor man før havde valget mellem enten at få søgeresultaterne vist på en Google-side eller i et iframe, har man nu mulighed for at få vist resultaterne i en overlejring. Dette vil sige at der kommer et lille modal vindue op med søgeresultaterne og brugeren derved ikke behøver at forlade siden. Dette giver dem en bedre brugeroplevelse og forhåbentlig dig en bedre indtjening.

AdSense Layout
Men det jeg er mest glad for i det nye layout, er at man endelig har fået lov til at ændre søgeboksens (og knappens) ræderlige layout, så man bedre kan implementere det i ens design. Den kedelige, grå ”Søg”-knap kan nu skiftes til en hvilken som helst farve og man har mulighed for at erstatte ”Søg” med et forstørrelsesglas i stedet. Her ses et eksempel på et søgefelt jeg lavede til et af mine sites:

Eksempel på søgefelt

Hvad mener du, er det nye layout godt? Er der noget jeg mangler at beskrive? Smid en kommentar nedenunder! Hvis du fandt denne artikel brugbar, vil jeg sætte stor pris på et “Like” eller “+1″ – på forhånd tak 🙂

Smid en kommentar! 2 Kommentarer

  • Jesper siger:

    Hej Kasper.

    Tak for en god gennemgang. Synes det er en klar forbedring, der er kommet her og helt sikkert noget, som jeg vil implementere på nogle af mine egne sites. Fedt at man kan tilbyde Google søgningen på eget site uden at brugeren skal forlade ens side.

    Mvh Jesper

    • Hej Jesper,

      Tak for svar! Ja, det er rigtig fedt man ikke skal have brugeren væk fra sitet. Det har hele tiden været muligt at bruge iframe, men det nye layout giver godt nok nogle nye og bedre muligheder 🙂

      Mvh
      Kasper A

Skriv en kommentar

Optimer din indtjening med Google AdSense til søgning

af Kasper Andreassen anslået læsetid: 4 min
2